Federaal Mobiliteitsonderzoek België 2025: Wat Bedrijven Moeten Weten

De mobiliteit van Belgische werknemers evolueert, maar langzamer dan we zouden hopen. Het Federaal Mobiliteitsonderzoek, uitgevoerd tussen september 2024 en september 2025 bij 13.613 volwassenen, onthult cruciale trends voor elk bedrijf dat een duurzaam intern mobiliteitsbeleid wil implementeren.

De auto domineert nog steeds woon-werkverkeer

De cijfers liegen er niet om: 78% van de afgelegde kilometers door Belgen gebeurt met de auto. Deze dominantie houdt aan ondanks de inspanningen voor duurzamere mobiliteit. Voor specifiek woon-werkverkeer vertegenwoordigt deze vervoerswijze zelfs 84% van de afgelegde afstanden.

Deze realiteit vormt een grote uitdaging voor bedrijven die hun CO2-voetafdruk willen verminderen. Duurzaam wagenparkbeheer wordt zo een strategisch vraagstuk, met name door de elektrificatie van wagenparken.

Opvallende regionale verschillen

Het onderzoek toont belangrijke verschillen per regio:

Modale verdeling per regio in België - Vergelijking auto, fiets, openbaar vervoer Vlaanderen Wallonië Brussel

In Vlaanderen

  • 16% van de verplaatsingen gebeurt per fiets (tegenover slechts 1,5% in Wallonië)
  • De fiets vertegenwoordigt 8% van de afgelegde afstand
  • Actieve modi zijn goed geïntegreerd in de dagelijkse mobiliteit

In Brussel

  • 28% van de verplaatsingen gebeurt met openbaar vervoer of te voet
  • De auto vertegenwoordigt slechts 43% van de verplaatsingen (tegenover 73% in Wallonië)
  • Openbaar vervoersinfrastructuur speelt een belangrijke rol

In Wallonië

  • 85% van de afgelegde afstand gebeurt met de auto
  • Alternatieven blijven beperkt, vooral in landelijke gebieden
  • De behoefte aan mobiliteitsoplossingen voor werknemers is cruciaal

Het belang van toegankelijkheid met openbaar vervoer

De studie toont aan dat toegankelijkheid tot openbaar vervoer de mobiliteitskeuzes radicaal beïnvloedt. In de best bediende gebieden (score 5/5) gebeurt 33% van de verplaatsingen met openbaar vervoer. In slecht bediende gebieden daalt dit cijfer naar 1%.

Dit gegeven is essentieel voor de ontwikkeling van een bedrijfsvervoersplan. De locatie van kantoren en de kwaliteit van het openbaar vervoer bepalen grotendeels de beschikbare opties voor uw medewerkers.

De elektrische fiets: een revolutie in beweging

Gebruik elektrische vs klassieke fietsen in België 2025 - 64% met elektrische ondersteuning

Een belangrijke verandering vindt plaats in actieve mobiliteit: 64% van de per fiets afgelegde kilometers gebeurt nu met elektrische ondersteuning. De elektrische fiets maakt langere afstanden mogelijk:

  • Klassieke fiets: gemiddeld 6 km per rit
  • Elektrische fiets (25 km/u): gemiddeld 8 km per rit
  • Speed pedelec (45 km/u): gemiddeld 13 km per rit

Deze vooruitgang opent nieuwe perspectieven voor bedrijfsfietsen vs bedrijfswagens. Voor veel woon-werktrajecten wordt de elektrische fiets een geloofwaardig alternatief, vooral in stedelijke of randstedelijke gebieden.

Verplaatsingsmotieven: flexibiliteit bevorderen

Het onderzoek toont dat 32% van de afgelegde afstand werkgerelateerd is, maar dat 40% van de verplaatsingen boodschappen en diensten betreft, en 31% vrije tijd.

Deze diversiteit aan motieven onderstreept het belang van het mobiliteitsbudget voor bedrijven, dat werknemers in staat stelt oplossingen te kiezen die zijn aangepast aan al hun verplaatsingsbehoeften, niet alleen het woon-werkverkeer.

Afstand: bepalende factor voor moduskeuze

De gegevens tonen duidelijk dat de keuze van vervoerswijze sterk afhangt van de af te leggen afstand:urir :

Keuze vervoerswijze volgens afgelegde afstand in België - Grafiek duurzame bedrijfsmobiliteit

Minder dan 5 km

  • Te voet: 38% van de verplaatsingen
  • Fiets: 18%
  • Auto: 38%

5-15 km

  • Auto: 82%
  • Bus/tram/metro: 8%
  • Fiets: 8%

15-30 km

  • Auto: 88%
  • Trein: 5%
  • Andere modi: marginaal

Meer dan 50 km

  • Auto: 78%
  • Trein: 19%
  • Alternatieven quasi onbestaand

Deze cijfers bevestigen dat een efficiënt mobiliteitsbeleid oplossingen moet bieden die zijn aangepast aan verschillende afstandscategorieën. Gedeelde bedrijfsvoertuigen kunnen een complementaire rol spelen voor tussenliggende afstanden.

Praktische implicaties voor bedrijven

1. Strategie aanpassen aan locatie

Een Brussels bedrijf kan inzetten op openbaar vervoer en de fiets. In landelijk Wallonië zullen elektrificatie van de vloot en carpoolen waarschijnlijk relevanter zijn.

Impact toegankelijkheid openbaar vervoer op modale keuze - Bedrijfsvervoersplan

2. Multimodaal mobiliteitsplan ontwikkelen

Het bedrijfsvervoersplan moet verschillende oplossingen integreren:

  • Laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen
  • Beveiligde fietsparkeerplaatsen en faciliteiten (kleedkamers, douches)
  • Abonnementen openbaar vervoer
  • Carpoolplatforms
  • Telewerkmogelijkheden

3. Verandering begeleiden

Bewustmaking over zachte mobiliteit en duurzame mobiliteitscoaching zijn essentieel. Verplaatsingsgewoonten veranderen niet van de ene dag op de andere. Bedrijven die de beste resultaten boeken, zijn degenen die hun medewerkers begeleiden in deze transitie.

4. Begrijpen hoe het mobiliteitsbudget te implementeren

De voordelen van het mobiliteitsbudget zijn talrijk: flexibiliteit voor werknemers, kostenreductie voor het bedrijf, vermindering van de CO2-voetafdruk. Maar de implementatie vereist een grondige analyse van de mobiliteitsbehoeften van uw teams.

5. MaaS (Mobility as a Service) verkennen

MaaS voor bedrijven in België ontwikkelt zich geleidelijk. Deze platforms maken het mogelijk om verschillende vervoerswijzen te combineren in één applicatie, wat de multimodale mobiliteit van medewerkers vergemakkelijkt.

Naar duurzame mobiliteit: een samen te bouwen weg

Het federaal onderzoek toont aan dat de transitie naar duurzame bedrijfsmobiliteit tijd zal vergen. De auto blijft dominant, maar alternatieven komen op, met name in stedelijke gebieden en voor bepaalde afstandscategorieën.

Bedrijven hebben een sleutelrol te spelen. Door mobiliteitsoplossingen voor werknemers aan te bieden die zijn aangepast aan hun geografische context en de werkelijke behoeften van medewerkers, kunnen ze bijdragen aan het versnellen van deze transitie.

De vermindering van de bedrijfs-CO2-voetafdruk gaat noodzakelijkerwijs via een herinrichting van het woon-werkverkeer. De gegevens uit dit onderzoek bieden een solide basis om realistische en effectieve strategieën uit te werken.

Tot slot

Dit federaal onderzoek biedt een nauwkeurige diagnose van de mobiliteit in België. Voor bedrijven komen drie actiehefbomen naar voren:

  1. Investering in infrastructuur: laadpalen, fietsparkings, enz.
  2. Het aanbieden van gediversifieerde oplossingen: van mobiliteitsbudget tot gedeelde voertuigen
  3. Begeleiding van medewerkers: opleiding, bewustmaking, coaching

Duurzame bedrijfsmobiliteit is geen utopie, maar vereist een pragmatische aanpak, gebaseerd op gegevens en aangepast aan de realiteit op het terrein. Bedrijven die elektrificatie, actieve mobiliteit en multimodale oplossingen weten te combineren, zullen het best gewapend zijn om talent aan te trekken en te behouden terwijl ze hun impact op het milieu verminderen.


Bron: Federaal Mobiliteitsonderzoek België 2025, FOD Mobiliteit en Vervoer

Behoefte aan bedrijfsmobiliteitsadvies? Of u nu in Brussel, Vlaanderen of Wallonië bent, elke context vereist een aanpak op maat. Laten we uw specifieke behoeften op het gebied van duurzame mobiliteit bespreken.